De ce se ucrainizează şcolile româneşti din reg. Cernăuţi?! Cazul s. Ciudei, rn. Storojineţ


Scriam într-un articol anterior că în satul Ciudei are loc un proces intens de deznaţionalizare a românilor. Catalizator al acestui proces într-un sat în care peste 80% din populaţie au declarat româna drept limbă maternă la ultimul recensământ este învăţământul: preşcolar (doar una din cele 6 gupe de la grădiniţele din sat funcţionează în limba română!) şi şcolar (aproape 60% din elevii din sat învaţă în clase cu predare în limba ucraineană!).

Aflu mai recent că în şcoala românească nr. 3 (din Cornişor) s-a deschis anul acesta, pentru prima dată, o clasă a I-ea cu predare în limba ucraineană, formată din 19 elevi (pe lângă o clasă a I-ea cu predare în limba română, formată din doar 9 elevi!). Asta deşi există o şcoală întreagă în sat cu predare în limba ucraineană (căreia i-au fost date în folosinţă cu câţiva ani în urmă mai multe clădiri).

Se pare că procesul de deznaţionalizare nu mai urmează la Ciudei difuziunea clasică – de la centru spre periferii, ci a cuprins toate zonele.

Ce se întâmplă, oameni buni? Cum explicaţi situaţia, stimaţi pedagogi de la şcoala nr. 3 în frunte cu directoarea Cepega Nicoleta?

Din păcate, se pare că acest proces de ucrainizare a şcolilor româneşti a cuprins întreaga regiune Cernăuţi, asta după ce în perioada sovietică bucovinenii au arătat mai multă rezistenţă la procesele de deznaţionalizare decât românii din alte zone ocupate. Din cele 91 de școli cu limba română de predare existente în regiunea Cernăuţi la data proclamării independenței Ucrainei au rămas acum doar 63 școli (după datele oficiale). Acest proces începe cu deschiderea de clase cu predarea în limba ucraineană în şcolile din localităţile cu populaţie românească. Drept urmare a unei asemenea politici, unele şcoli din satele cu populaţie românofonă devin în exclusivitate şcoli cu predarea în limba ucraineană (de exemplu, în localităţile Stroieşti şi Forosna, raionul Noua Suliţă). Şi dacă vreţi să ştiţi care sunt perspectivele acestui proces, uitaţi-vă la situaţia învăţământului românesc în sudul Basarabiei (regiunea Odesa), unde la sfârşitul celui de-Al Doilea Război Mondial erau 62 şcoli cu predare în limba română, la momentul declarării independenţei Ucrainei – 18 şcoli, iar în prezent – doar 5 şcoli cu predare în limba română (!).

Care sunt cauzele acestui proces? Vă rugăm să votaţi în sondajul de mai jos (puteţi alege mai multe cauze şi adăuga un răspuns propriu).

 

Sondaj: Care sunt cauzele procesului de deznaţionalizare a românilor din satul Ciudei (din Ucraina)?

Rezultatele sondajului pot fi aflate AICI

 

Gheorghe Cuciureanu

 

 

Sursa material: pagina satului Ciudei, reg. Cernăuţi

Sursa foto: Adevărul.ro

În vederea respectării drepturilor de autor (Legea nr. 139 din 02.07.2010), la preluarea materialelor Flacăra se va face trimitere obligatorie – prin hyperlink – la sursă: numele autorului + Flacăra TV & Film sau + www.flacaratv.md

Recomandă prietenilor

Comentariu (1)

  1. […] De ce se ucrainizează şcolile româneşti din reg. Cernăuţi?! Cazul s. Ciudei, rn. Storojineţ […]

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Flag Counter