Aprecieri // Grigore Vieru şi Maria Bieşu despre Eugen Doga


Grigore VIERU, poet, academician, Chişinău:

„Pâinea albă sau neagră a cântecului şi vinul său amar sau dulce se află azi pe masa, pe iarba sau piatra care ţine loc de masă a orişicărui om. Graţie creatorilor ce cu flacăra magică a inimii lor ştiu să îmblânzească vremea supramotorizată, se apropie om de om, neam de neam, popor de popor. Compozitorul Eugen Doga este unul dintre ei. Am văzut acasă la el clituri de scrisori, grele de aurul recunoştinţei înfometaţilor şi însetaţilor de cântec, din atâtea aşezări omeneşti, scrisori care, păstrate în loc de bani, ar putea hrăni sufletul artistului o viaţă întreagă.

În cântecul lui Doga se poate trăi şi visa. Se poate trăi din plin şi visa spre mai bine. În cântecul său nu te poţi plictisi, nici dispera…

Spunea cineva atât de exact, că-n limba maternă este omul acasă. Acasă ne simţim şi în cântecul lui Doga, în cel izvorât din cele mai adânci straturi ale melosului nostru popular.

„Eu nu cânt că ştiu să cânt,/ Dar mi-i drag acest pământ”, ar putea rosti compozitorul, aidoma cântăreţului anonim… Eugen Doga nu copiază creaţia populară, el trece uşor prin ea ca un copil prin roua dimineţii.

Eugen Doga s-a topit în cântec ca mirosul de brad în aerul munţilor. Nu el îşi spune azi cântecul, ci cântecul pe el ni-l spune…”

 

Maria BIEŞU, soprană, primadona Operei Naţionale, Chişinău:

„De Eugen Doga mă leagă o viaţă de om, dacă se poate spune aşa. Colaborăm încă din anii în care eram studenţi la Conservator. Am avut onoarea să cânt primele lui „respiraţii sonore”, cântecele de o rară frumuseţe: Bună dimineaţa şi Floare dalbă de livadă. Au urmat, apoi, noi şi noi flori muzicale, care au răsărit în grădina creaţiei acestui foarte talentat compozitor, iar eu, la rândul meu, am cules aceste gingaşe flori şi le-am prezentat lumii, bucurându-mă de sincere aplauze. M-aş referi aici la câteva creaţii ale lui Doga, care s-au bucurat de un succes fulminant: romanţele eminesciene de o rară candoare Ochiul tău iubit şi O, rămâi, apreciate nu numai la noi, dar şi peste hotare, de asemeni Recviemul.

Consider că statut de capodopere universale au baletul Luceafărul şi valsul din filmul lui Emil Loteanu Dulcea şi tandra mea fiară.

Muzica lui Eugen Doga seamănă cu sufletul lui, el scrie cu inima, cu dragoste de public, de aceea, probabil, a şi devenit foarte popular, creator al unei opere muzicale, care nu se aseamănă cu creaţia nimănui. Se scrie multă muzică, dar, precum observăm, puţin ce rămâne posterităţii. Muzica lui Doga rămâne şi va rămâne, fiindcă muzica lui este asemeni zborului de pasăre, este o creaţie autentică, este ca aerul pe care-l respirăm…

Eugen Doga este şi un compozitor norocos, pentru că a avut parte de artişti pe măsură care i-au făcut cunoscută opera muzicală: Maria Codreanu, Sofia Rotaru, Ludmila Mişov, Ion Suruceanu, Mihail Munteanu, Anastasia Lazariuc, Iurie Sadovnic, Margareta Ivănuş, Nadejda Cepraga, Gheorghe Vodă, Vlad Ioviţă, Ion Ungureanu, Emil Loteanu…

Recunosc, visez ca marele compozitor al vremurilor noastre să scrie o operă naţională. Eu şi colegii mei Mihail Munteanu, Vladimir Dragoş ş.a. am interpreta cu plăcere rolurile oferite de maestrul Eugen Doga.

Fericit este poporul care naşte talente ca Eugen Doga!”

 

Aprecieri din cartea-document „Eugen DOGA: Muzica este prima şi ultima mea iubire, scrisă de Luminiţa Dumbrăveanu  (Ed. PRUT, Chişinău, 2012, 296 pag.)

 

 

Înregistrare istorică: Eugen Doga – Maria Bieşu „Ochiul tău iubit” pe versurile lui Mihai Eminescu, Moscova

 

 

 

Sursa material: Flacăra TV

Sursa foto: Flacăra Film

Sursa video: YouTube

În vederea respectării drepturilor de autor (Legea nr. 139 din 02.07.2010), la preluarea materialelor Flacăra se va face trimitere obligatorie – prin hyperlink – la sursă: numele autorului + Flacăra TV & Film sau + www.flacaratv.md

Recomandă prietenilor

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Flag Counter