Sf. Apostol Andrei e şi sărbătoarea Unităţii Neamului, să-l cunoaștem pe Întâiul chemat de Hristos


Majoritatea creştinilor din R. Moldova cinstesc astăzi, 13 decembrie, stil vechi, pe Sfântul Apostol Andrei, cel care a avut marea misiune de la Mantuitorul nostru Iisus Hristos să propovăduiască Sfânta Evanghelie printre strămoşii noştri geto-daci şi să creştineze Neamul românesc, aflat astăzi pe harta a trei state: România, Republica Moldova, Ucraina, comunităţi importante de români locuind şi-n alte state din jurul României.

Pentru noi, românii/moldovenii din Moldova de Est, această zi nu este o simplă sărbătoare creştin-ortodoxă… Este o sărbătoare-mărturie, o dovadă rezistentă în timp – poate cea mai smerită, cuminte şi convingătoare probă istorică a daco-românităţii moldovenilor. Or, se ştie, Apostolii Lui Hristos au avut misiunea de a creştina oamenii pe seminţii (neamuri, popoare), aşa cum le-a creat Dumnezeu-Tatăl, noi, daco-românii de pe ambele maluri ale Prutului, fiind creştinaţi ÎMPREUNĂ, ca o familie, nu ca rude prin alianţă, vecini sau prieteni!

13-12-2014- Sfantul Andrei si toti Sfintii Romani-Icoana-www.crestin-ortodox.roPrin urmare, această zi a Sf. Apostol Andrei este şi ziua Unităţii Seminţiei / Neamului românesc. Fraţii noştri din România şi Bucovina de Nord, parţial şi din Basarabia, îl prăznuiesc pe Sf. Apostol Andrei pe 30 noiembrie, stil nou, cu o zi înainte de Marea Unire a românilor din 1 Decembrie 1918, devenită ulterior Sărbătoarea Naţională a statului român şi a românilor de pretutindeni. Numai Dumnezeu putea să facă această imposibilă Lucrare, numai Mântuitorul şi Sfântul Său Apostol, putea să lumineze minţile înaintaşilor noştri să adune la Alba Iulia toţi fraţii împreună şi să-nfăptuiască Reîntregirea Seminţiei daco-române!

Dacă la aceste evenimente majore din istoria poporului nostru – din 30 noiembrie şi 1 Decembrie – am conecta şi descoperirea că Anul Nou al Dacilor începea pe 29 noiembrie, atunci acest fenomen în treime ar trebui cercetat mult mai profund şi complex în interesul nostru general-Naţional…

Prin prezenta PAGINĂ de folos, cu trimiteri la câteva surse, vă îndemnăm să vă documentaţi, să aflaţi mai multe despre ocrotitorul Neamului românesc şi, la rândul dvs, să răspândiţi lumina cunoştinţelor, Adevărul despre istoria noastră, să aveţi răbdare a împărtăşi, a lămuri ceea ce aflaţi şi semenilor noştri, care nu pot sau nu au timp să citească.

Model de răbdare şi dragoste pentru fraţii noştri mai rătăciţi să ne fie Sfântul zilei de astăzi – Apostolul Andrei, care a propovăduit Evanghelia anume de la om la om şi a făcut ca Neamul nostru românesc să îmbrăţişeze creştinismul chiar de la venirea Lui Hristos pe pământ, spre deosebire de slavii din Estul nostru, care l-au recunoscut pe Hristos şi i-au adoptat Învăţătura cu aproape 1000 (o mie) de ani mai târziu… Deci, poporul român stă la bazele Europei Creştine, prin forţa exemplului şi cu fapte, fiind un înfăptuitor, producător de Istorie şi nu un spectator sau consumator de Istorie şi Dreaptă Credinţă, aşa cum ni se inoculează metodic secole în şir, culmea!, de unii repetenţi ai Istoriei…

În contextul făptuitorilor de Istorie europeană, să amintim aici doar un nume de om şi conducător vrednic, fără asemănare printre vecini, pe care Dumnezeu l-a născut anume pe pământul şi din Neamul nostru: Domnitorul Ştefan cel Mare, supranumit de papa Sixtus al IV-lea – Atletul lui Hristos (Athleta Christi), pentru vitejia şi Credinţa sa neţărmurită.

Sfântul Apostol Andrei, cel Întâi chemat – care a intrat în ţara, sufletul şi mintea noastră prin poarta de la Tomis (Constanţa, Dobrogea) – să Binecuvânteze toţi românii în gânduri, vorbe şi fapte bune!

Să trăieşti şi să te Mântuieşti, Neamule vrednic!

 

Luminiţa Dumbrăveanu

 

13-12-2014-Sfantul_Apostol Andrei-www.cuvantul-ortodox.ro

             

  † Sf. Apostol Andrei, cel Întâi chemat, Ocrotitorul României

(agenţia de ştiri Basilica.ro, Biserica ortodoxă Română)

Sfântul Apostol Andrei cel Întâi chemat, a fost originar din Betsaida (oraș de pe țărmul vestic al lacului Ghenizaret – Galileea) și a fost fratele lui Petru, fiind amândoi fiii pescarului Iona. A fost ucenicul Sfântului Ioan Botezătorul, iar la îndemnul învățătorului său a mers împreună cu Ioan, fiul lui Zevedeu, să caute pe Acela despre care Înaintemergătorul spunea că este „Mielul lui Dumnezeu”.

Bucuria certitudinii venirii lui Mesia a fost primul cuvânt al propovăduirii Sfântului Apostol Andrei: „Am găsit pe Mesia!” (Ioan 1, 41). De aceea, el este numit cel dintâi chemat” sau primul chemat la apostolate”. A fost mereu aproape de Mântuitorul Hristos: în anii de activitate publică, la evenimentele care au însoțit mântuitoarele patimi, la întâlnirile cu Hristos-Domnul cel Înviat. A primit plinătatea harului în Duminica Pogorârii Sfântului Duh și sorții i-au rânduit propovăduirea Evangheliei în ținuturile situate pe coastele Mării Negre, în Bitinia, Tracia și Grecia (Macedonia, Tesalia și Ahaia).

A luminat prin cuvânt și faptă popoarele, săvârșind minuni și vindecări, răbdând încercări și primejdii. Este considerat întemeietorul Bisericii de la Bizanț și vasul ales prin care Evanghelia a fost propovăduită și strămoșilor noștri geto-daci. A sfințit misiunea sa mântuitoare prin moartea martirică, fiind răstignit cu capul în jos pe o cruce în formă de ‘X’ în orașul Patras din Peloponez (Grecia).

Apostolul românilor  

Numele Sfântului Andrei și legăturile cu țara noastră au fost introduse în cultura română de Sfântul Mitropolitul Dosoftei al Moldovei († 1693), prin lucrarea „Viața și petrecerea sfinților” (1682-1686). De unde pornește tradiția istorică despre Sfântul Apostol Andrei și cum a putut ajunge acesta în zilele Sfântului Mitropolit Dosoftei? Cea dintâi consemnare istorică și cea mai valoroasă este fără îndoială afirmația părintelui istoriei bisericești, Eusebiu de Cezareea († 340), în opera sa „Istoria bisericească” III, 1: Când Sfinții Apostoli și ucenici ai Mântuitorului nostru s-au împrăștiat peste întreg pământul, lui Toma, după spusele Tradiției, i-a căzut la sorți țara parților, lui Andrei, Scytia…” Această informație, menționează în continuare Eusebiu, a fost luată de la Origen († 254). Aria de evanghelizare a Sfântului Andrei este mult lărgită de cele două variante ale „Pătimirii Sfântului Apostol Andrei” din „Synaxarium Ecclesiae Constantinopolitanae” (sec. X).

Cea de-a doua variantă care extinde exemplificarea regiunilor de evanghelizare este considerată că a stat ca bază informativă și pentru Sfântul Mitropolit Dosoftei. Tot aici se afirmă ca Sfântul Andrei a hirotonit episcop la Odessos (Varna) pe ucenicul său Amplias, sărbătorit la 30 octombrie, una și aceeași persoană amintită de Sfântul Apostol Pavel: „Salutați-l pe Amplias” (Romani XVI, 8). Epifanie Monahul în sec. al IX-lea consemna în „Viața, faptele și sfârșitul Sfântului și lăudatului Apostol Andrei cel dintâi chemat”: Andrei luându-și discipolii săi a mers în Frigia Pacatina, iar de aici a mers în Mysia (Moesia) la Odyssopolis (Varna) și după câteva zile le-a pus episcop pe Apion”.

În sec. al XIV-lea, istoricul bizantin Nichifor Callist Xantopulos în „Istoria bisericească”, II, 39, spune că Sfântul Andrei „a predicat la antropofagi, în pustiul Scitic, și pe ambele țărmuri ale Pontului Euxin, de nord și de sud”. „Doctrina siriacă a apostolilor” arată localitățile și regiunile unde a propovăduit Sfântul Andrei: Niceea și Nicomidia și întreaga țară a Bitiniei și Gothiei cu regiunea din jur, la Bizanțși întreaga țară a Traciei cu regiunea din jur, până la marele fluviu ale cărui maluri ne despart de barbari”. Gothia se referă fără îndoială la cea dunăreană, căci „marele fluviu” nu este altul decât Dunărea.

În toate aceste exemple întâlnim regiuni care privesc cu siguranță teritoriul românesc: Scytia, regiunile de la Dunăre, Moesia, Tracia, Gothia. Dintre toate aceste mărturii documentare, cea mai valoroasă este socotită a fi a lui Eusebiu de Cezareea. Continuarea AICI

 

Aici puteţi continua lectura cu notiţele pelerinului Grigore Radoslavescu, documentar publicistic tipărit în ziarul Lumina al Bisericii Ortodoxe Române:

Mănăstirea „Peştera Sf. Apostol Andrei“, poarta creştinismului în România (1)

Mănăstirea „Peştera Sf. Apostol Andrei“, poarta creştinismului în România (2)

 

Merită a fi citită şi această creaţie ingenioasă, care ne-ar mai pune pe gânduri la capitolele istorie, fapte prezente, viitor

Scrisoarea Sfântului Andrei către Români (de Nicolae Pintilie)

 

 

Sursa materiale: Flacăra TV / agenţia de ştiri Basilica.ro

Sursa foto: http://peregrinprinlume.com / www.crestinortodox.ro / www.cuvantul-ortodox.ro

Flag Counter

În vederea respectării drepturilor de autor (Legea nr. 139 din 02.07.2010), la preluarea materialelor Flacăra se va face trimitere obligatorie – prin hyperlink – la sursă: numele autorului + Flacăra TV & Film sau + www.flacaratv.md