Aprecieri // Mihai Constantinescu, Violeta Andrei, Stela Popescu, Alexandru Arşinel despre Eugen Doga


Mihai CONSTANTINESCU, compozitor, interpret de muzică uşoară, Bucureşti:

„Colaborarea mea cu Eugen Doga a început în anul 1980, graţie celui care s-a numit Ion Popescu Gopo, regizor care, am impresia, era şi el basarabean. A fost o mare surpriză pentru mine să-i cunosc în acei ani la Bucureşti pe Eugen Doga şi Grigore Vieru, care fuseseră invitaţi de Gopo pentru realizarea filmului Maria, Mirabela, care a avut un mare succes.

Pe atunci nu aveam de unde să ştiu, că nu aveam informaţiile necesare, că Eugen Doga este cel care a scris muzica la filmul Şatra, că a scris multă muzică simfonică. Ulterior, am făcut rost de un disc de vinil cu muzică scrisă de el şi atunci mi-am dat seama că Eugen Doga este într-adevăr o mare capacitate, un om de excepţie, cu un talent extraordinar.

A fost o mare surpriză pentru mine să aflu că în cluburile tinerilor din România se cântă piesa noastră Maria, Mirabela. M-am gândit să refac acest cântec, să-l modernizez şi să-l lăsăm să umble, să circule liber şi sper că maestrul Doga nu va avea nimic împotrivă. Ar fi un succes în trei, pentru că e un cântec foarte plăcut şi îndrăgit.

Îl preţuiesc mult pe Eugen Doga, am fost şi acasă la el, la Chişinău. Este un om ospitalier, bun, blând şi tare cumsecade, de fapt, ca mulţi oameni de dincolo de Prut.

Îmi pare rău că nu am mai apucat să avem contacte, chiar îmi pare rău. Dar niciodată nu e prea târziu, poate se va mai ivi o şansă să fiu într-un spectacol al lui – de ce nu la Bucureşti?! – sau într-un spectacol în care să fie şi el, mie mi-ar face, oricum, mare plăcere.”

 

Violeta ANDREI, actriţă de teatru, interpretă de muzică uşoară, Bucureşti:

„Doamne, câtă durere şi nostalgie este în muzica lui Doga!

Îţi arde sufletul cu patimă răscolitoare, acorduri de îngeri te duc spre zări de speranţă şi vis. Tot ceea ce este pământean se purifică, devine sublim, păşeşti spre eternitate… Atâta forţă, căldură dogoritoare, dar şi vrajă serafică te leagă în mrejele dorinţei de a atinge absolutul…

MINUNEA MUZICII ÎŢI POARTĂ NUMELE TĂU, EUGEN!

Îţi mulţumesc că în anul 1981, împreună cu neuitatul Emil Loteanu, mi-aţi cerut să interpretez în variantă românească muzica la celebrul vostru film Şatra.”

 

Stela POPESCU, actriţă de teatru şi film, Bucureşti:

„Eu am lucrat puţin cu Eugen Doga, am înregistrat la platourile Buftea un singur cântec pentru filmul Maria, Mirabela, dar şi prin această scurtă colaborare a reuşit să mă impresioneze. Este un om foarte delicat, modest, cooperant şi un mare profesionist. Un om extraordinar care scrie o muzică extraordinară! Filmul Şatra mi s-a părut o minunăţie de film, şi muzica, şi nterpretarea, şi acel romantism ca de poveste. E un film de categorie mondială. Ca basarabeancă, mă simţeam mândră atunci când acest film, realizat de doi conaţionali de-ai mei, Eugen Doga şi Emil Loteanu, a cucerit inimile spectatorilor din România şi din Europa.

Cu regret, în România se ştie foarte puţin despre Eugen Doga, pentru că nu a fost popularizat niciodată. Cei care au văzut Şatra nu ştiau că muzica este a lui Doga, acest lucru îl cunoasc doar cei iniţiaţi, specialiştii. Iată de ce ar fi binevenit un concert al lui Eugen Doga la Bucureşti, la care să participe interpreţi cunoscuţi de la Chişinău şi Bucureşti. Aş dori să-l revăd după atâţia ani.

Am o părere foarte bună despre basarabeni şi despre procesul muzical de peste Prut, sunt profunzi, scriu muzică de calitate, au studiouri bune pentru care se luptă şi vedetele de la Bucureşti. În general, atmosfera din R. Moldova este foarte bună pentru creaţie, iar publicul este extraordinar, simte muzica, este iubitor de spectacol, este cald şi darnic la flori. Aici, în România, le spun peste tot că sunt mândră că sunt basarabeancă de prin părţile Orheiului…”

 

Alexandru ARŞINEL, actor de teatru şi film, Bucureşti:

„Eugen Doga este unul dintre cei mai mari compozitori contemporani. Muzica lui are o construcţie cu totul deosebită. El vine dintr-un mediu neordinar din care s-a inspirat, s-a adăpat şi de aceea, muzica lui impresionează, cucereşte, face lumea mai curată şi mai frumoasă. Este un mare artist. Eugen Doga a marcat fenomenul muzical şi prin asta, aş putea spune, chiar viaţa mea. Filmul Şatra a demonstrat marile sale calităţi de compozitor de muzică de film, el a ştiut să îmbine farmecul muzicii autentice ţigăneşti cu inspiraţia sa şi talentul său.

Colaborarea mea cu Doga în filmul Maria, Mirabela, iarăşi, a demonstrat o dată în plus de ce calităţi extraordinare dispune acest mare compozitor al nostru. Am fost unul dintre fericiţii lui invitaţi în 1988 la Zilele Doga organizate la Chişinău, pe care nu am să le uit niciodată. Eram fericit că-l revăd pe el, eram fericit că mă întâlnesc pentru prima dată cu publicul din Basarabia. Nu pot să uit ce fericit era şi Eugen Doga.

Îmi amintesc ce eveniment extraordinar a fost venirea lui Eugen Doga şi Grigore Vieru la Bucureşti. Era în primăvara anului 1988 când ne-am cunoscut. Jucam într-un spectacol cu regretata Anda Călugăreanu şi s-a anunţat că vine Doga cu Vieru la teatru. Îl ştiam mai mult pe Vieru, iar de Doga am aflat din filmele Şatra şi Maria, Mirabela 1 (1981), fără să-l cunosc personal. Tot colectivul teatrului a fost cuprins efectiv de o febră, de o emoţie specială, iar eu le-am zis colegilor că trebuie să-i oprim după spectacol şi să le oferim ceva românesc. Am adus pălincă, slănină, pâine, ceapă, alte bucate şi după spectacol ne-am retras într-un birou, unde am vorbit şi am băut câte un şpriţ. S-au simţit extraordinar, chiar fericiţi, au văzut că ne-am deschis sufletul în faţa lor şi că îi iubim. Le-a plăcut şi spectacolul de revistă. Doga se descurca bine în limba română, ne-a şi spus atunci că, din cauza situaţiei din Transnistria, şi-a învăţat limba maternă pe la vreo 20 de ani. Se simţea român şi prin emoţia pe care o transmitea în discuţia cu noi. Doga şi-a deschis sufletul mai greu ca Vieru, dar pălinca ceea l-a ajutat! Ne-am înţeles de minune, pentru că şi eu sunt moldovean de prin părţile Sucevei. Doga nu este repezit în vorbire, vorbeşte rar, cumpătat, dar când intervine o face bine şi cu substanţă. A fost o atmosferă emoţionantă şi nici nu trebuia să se vorbească mult. Ne priveam şi ne plăcea că suntem cu toţii acolo. Mi-aş dori să-l revăd la Bucureşti pe maestrul Eugen Doga în cadrul unui concert, spectacol de zile mari, aşa cum o merită din plin!”.

 

Filmul „Maria, Mirabela” de Ion Popescu Gopo, care l-a luminat pe Eugen Doga că moldovenii / românii sunt un Neam

 

Aprecieri şi fotografii din cartea-document „Eugen DOGA: Muzica este prima şi ultima mea iubire, scrisă de Luminiţa Dumbrăveanu  (ed. Prut, Chişinău, 2012, 296 pag.)

 

 

Sursa material: Flacăra TV

Sursa foto: Flacăra Film

În vederea respectării drepturilor de autor (Legea nr. 139 din 02.07.2010), la preluarea materialelor Flacăra se va face trimitere obligatorie – prin hyperlink – la sursă: numele autorului + Flacăra TV & Film sau + www.flacaratv.md

Recomandă prietenilor

Lasă un comentariu:

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Flag Counter